Logo

Historien om Lavazza

Luigi Lavazza var af natur en mand med iværksætterånd, opfindsomhed og stor lidenskab til sit arbejde – hvilket tydeligt er afspejlet i den Lavazza kaffe, vi drikker i dag. Lavazza er et resultat af hans idé om at kombinere kaffearter fra forskellige steder i verden. Kaffesorterne høstes, forarbejdes, blandes og ristes i så mange forskellige blandinger – at der er en der tilfredsstiller smagen hos os alle.

Det hele startede i 1895

I 1895 arvede Luigi Lavazza sin fars butik med italienske specialiteter. En af disse specialiteter var hele grønne kaffebønner, som folk selv kunne riste derhjemme. Hjemmeristningen gik ikke altid så godt, hvilket drev Luigi Lavazza til selv at eksperimentere med at riste kaffebønner. En dag, efter at have smagt den ristede espresso bønne på fabrikkens laboratorium og senere en ringere kop på en lokale café stod det klart, at han selv ville riste sine bønner. Han ristede dem, kom dem i pose, skrev sit navn på – og brandet Lavazza var skabt.

I 1927 fik den lille købmandsbutik vokseværk

I 1927 blev aktieselskabet Luigi Lavazza dannet med opbakning fra hele familien. Det var kort tid efter Første Verdenskrig, men det varede ikke længe, før Lavazza begyndte at erobre provinsen omkring Torino takket være deres vognpark og salgsnetværk.

Som nævnt var Luigi Lavazza en innovativ forretningsmand, som i samme periode begyndte at arbejde med pergamin: som er en pakke med to papirlag, der er med til at fastholde kaffeduften i pakken.

Den nye indpakning gjorde det muligt for husstandene at købe kaffe i større mængder – hvilket var første skridt mod den indpakning af Lavazza kaffen, vi ser i butikkerne i dag. 

1946: Anden Verdenskrig var slut 

Efter afslutningen på Anden Verdenskrig og ophævelsen af embargoen på import af kaffe besluttede familien Lavazza sig for at specialisere sig indenfor salg af kaffe: ikke længere i løs vægt, men i en fast pakke med virksomhedens varemærke. 

Det var også i den forbindelse, at det første Lavazza-logo blev skabt af Aerostudio Borghi i Milano. Logoet var kendetegnet ved det store ”A” i midten, som også kendetegner Lavazza i dag.

 

1950’ernes innovation

I 1950 introducerede Lavazza den vakuumpakkede kaffedåse, som muliggjorde langtidsopbevaring af kaffen og dermed også en bredere distribution af kaffen end tidligere. Kaffedåsen var udover holdbarhed også med til at bevare kaffens aroma og smag.

Lavazza havde ikke fået nok af sit vokseværk og byggede derfor eget kafferisteri ved hovedkontoret i Corso Novara. Det innovative system på kafferisteriet gjorde det muligt at bearbejde mere end 40.000 kg kaffe om dagen – og åbnede op for at eksperimentere med koffeinfri kaffe. Lavazza introducerede i 1959 deres første decaffeinato: DEC.

1970’erne: Lavazza Training Center

I 1979 blev verdens største kaffeskole grundlagt under navnet Luigi Lavazza Center for Studier og Forskning i kaffe. Lavazza Training Center eksisterer stadig den dag i dag, og ligger lige i hjertet af Lavazzas Innovation Center, som underviser i den italienske espressokultur verden over.

Lavazza Training Center’s vigtigste opgave er at formidle kaffekunsten videre, i den forstand at der opnås et perfekt resultat hver gang, der brygges en kop kaffe. 

1980’erne til nu

Siden hen er der sket meget indenfor kaffemarkedet. I dag drikker vi ikke kun den lækre espresso på caféer, men også fra automater på kontorer, på offentlige steder, to-go og med automatiske kaffemaskiner derhjemme.

Kaffekapsler

Allerede i 1989 kom Lavazza med deres første automat til færdigpakkede kaffekapsler, der var beregnet til engangsbrug. Dette system har udviklet sig til Lavazza BLUE, som er espresso på kapsel – der er med til at give et ensartet kafferesultat hver eneste gang.

Socialt ansvar

I 2004 blev Lavazza Foundation indviet, som er en non-profit organisation, der arbejder for at forbedre levevilkårene for menneskene i de kaffedyrkende lande. Lavazza Foundation er et moderne navn for det, familien altid har forsøgt at gøre privat – at vise socialt ansvar. 

Det vigtigste projekt i dag hedder Tierra, der har været med til at forbedre levevilkårene permanent i 8 lande og for mere end 3.000 kaffebønder. Tierra har fremmet den økonomiske vækst, forbedret kaffebøndernes levevilkår og indført mere økologiske og rentable landbrugsteknikker.

I dag drives firmaet stadig af 3. og 4. generation af Lavazza familien.

Citat Lavazza: ”It’s not a brand – it’s my name.”

logo
bean

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan kontakter jeg jer?

Du kan kontakte os her:

Telefon:+45 63 103 103
Email: kundeservice@merrild-kaffe.dk

Vi har åbent mandag-torsdag kl. 08.00 - 16.00, og fredag fra 08.00 - 15.30.

Er det jer, der sælger den originale Merrild kaffe?

Ja, det er os der har den velkendte Merrild-kaffe i sortiment

Vi har både formalet kaffe og hele bønner. Og vi kan også tilbyde økologisk og bæredygtig Merrild kaffe.

Sælger I kaffeautomater?

Ja, vi har et bredt udvalg af kaffeautomater

Vi har et sortiment, der dækker et bredt behov:

 - Espresso: manuel, fuldautomatisk, BLUE - lille men med stor smag

 - Filter: løsninger til filterbønner og filterbryg

Bliv klogere på vores løsninger her.

Hvor lang tid tager levering?

Hvis du bestiller inden kl. 12.00, modtager du dine varer inden for 2 hverdage.

Sælger I også te?

Ja, det gør vi

Vi har den helt fantastiske Whittington te i sortiment - bliv inspireret.

Accepter cookies på dette website

Ved at besøge www.merrild.dk accepterer du, at der anvendes cookies, som vi og vores samarbejdspartnere benytter til funktionalitet, statistik og markedsføring. Læs mere om cookies her>
Du kan altid slette gemte cookies i dine browser indstillinger.

Accepter alle cookies